ایران: حیثیت انسان از تعرض مصون نیست؛ گزارش برنامه‌ای از سوی همگرایی پایدار ایرانیان (همپا) در برلن

[+ویدئو]

 شب ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴ (۴ مهر ۹۳) در «خانه ادبیات» برلن برنامه‌ای با حضور مهمانان ایرانی و آلمانی به دو زبان فارسی و آلمانی برگزار شد.

همگرایی پایدار ایرانیان (همپا) در این برنامه از یک سو به معرفی کوتاهی از فضای همگرایی به مثابه یک برنامه و پلاتفرم بلندمدت در جهت تقویت نزدیکی و همگرایی بین ایرانیان (اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی) پرداخت و از سوی دیگر تلاش کرد حضور و معرفی خود را با یکی از مفاهیم بنیادی همگرایی، یعنی تأمین و تضمین حقوق بشر، گره بزند. و در این راه چه کاری بهتر از قدردانی و سپاسگزاری از نهادی که بیش از سه دهه است در همین شهر و در همکاری بین ایرانی‌ها و آلمانی‌ها فعالیت کرده و می‌کند.

محمود رفیع دبیر «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران- برلن» و پری رفیع از اعضای مؤسس آن مهمانان این شب بودند که در سخنانی به دو زبان فارسی و آلمانی به چرایی و چگونگی شکل گرفتن این نهاد و فعالیت‌های آن پرداختند.فرهاد پایار، میترا گوشه، محمود رفیع، پری رفیع، مسعود اسماعیلو

پیش از شروع برنامه در «سالن شومینه» در «خانه ادبیات برلن» که یک مرکز معتبر و شناخته شده فرهنگی در مرکزِ غربی این شهر در یک بنای قدیمی است، با پخش اسلاید و موزیک از مناطق مختلف ایران از مهمانان استقبال شد. خارج از سالن چند پوستر منتشر شده در سال‌های گذشته از سوی «جامعه» به نمایش گذاشته شده بود، و متن آلمانی سخنرانی‌ها به همراه «کارپایه» همپا در پوشه‌هایی در اختیار مهمانان آلمانی‌زبان قرار ‌گرفت.

اسلاید و موزیک با عکس هایی از مناطق مختلف ایران:

 

برنامه به دو زبان فارسی و آلمانی، با خوشامدگویی دو گرداننده این شب، میترا گوشه و فرهاد پایار آغاز گشت.

نخست یک ویدئوکلیپ کوتاه درباره «همگرایی» و «برای  همگرایی پایدار ایرانیان» به مثابه یک فضا، و راه و هدف همیشگی «همپا» به نمایش در آمد. این ویدئوکلیپ در اشکالی ساده و با سه رنگ پرچم ایران، به همراه صدا و موسیقی مؤثر، پیامد اسفناک تفرقه و جدایی و واگرایی را به نمایش می‌گذارد و راه و هدف «همگرایی» را برای آینده‌ای بهتر و پایدار در برابر «همه ایرانیان» قرار می‌دهد.

ویدئوکلیپ «برای همگرایی پایدار ایرانیان»:

 

پس از آن، گردانندگان برنامه در گفتگویی با مسعود اسماعیلو، یکی از اعضای مؤسس «همپا» که انیمیشن «برای همگرایی پایدار ایرانیان» نیز ساخته اوست، پرسش‌هایی را درباره همین ویدئوکلیپ، و هم‌چنین فضا و پلاتفرم همگرایی مطرح کردند.

مسعود اسماعیلو در باره ویدئوکلیپ «همگرایی» گفت: دو سال است تلاش می‌کنیم تا با چند تن از دوستان کاری در زمینه همگرایی انجام دهیم. این تلاش و احساس در این ویدئوکلیپ به نمایش درآمده با سه رنگ سبز و سفید و سرخ پرچم ایران که با نشان دادن دو نیروی همگرا و واگرا ضرورت تلاش در راه همگرایی را نمایش می‌دهد.

اسماعیلو افزود: همان طور که مشاهده کردید، هم نیروهای واگرا سه رنگ پرچم ایران را دارند و هم نیروهای همگرا. ما تلاش کردیم در این ویدئوکلیپ تقریبا چهار دقیقه‌ای احساس خودمان را بیان کنیم. به نظر ما از طریق همگرایی می‌توان آینده پایدار و بهتری را شکل داد.

مسعود اسماعیلو آنگاه در پاسخ به این پرسش که فکر تشکیل فضای همگرایی چگونه به وجود آمد و مؤسسانش* چگونه یکدیگر را یافتند، گفت: انگیزه این کار در خود سه واژه «همگرایی»، «پایدار» و «ایرانیان» بیان می‌شود. بیش از صد سال است که جنبش‌های مردمی ایران به آنچه می‌خواسته‌اند، متأسفانه نرسیده‌اند، از جنبش مشروطه تا آخرین جنبش، که می‌بینیم همیشه ناکام می‌مانند. ما در حال حاضر تجربه جنبش‌ها و تلاش‌ها در خود ایران را داریم، به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای و شغلی و زندگی در کشورهای مختلف جهان، تجربه‌های مختلفی در زمینه‌ فعالیت‌های اجتماعی و مدنی جمع کرده‌ایم و احساس کرده‌ایم باید این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم که چرا جنبش‌های مردمی در ایران تا حالا نتوانسته‌اند پیروز شوند.

وی ادامه داد: کسانی که دور هم جمع شده‌ایم، تجارب مختلفی داریم، عقاید سیاسی و مذهبی متفاوتی داریم، در این دو سال تلاش کردیم همدیگر را تحمل کنیم، یاد گرفتیم که باید همدیگر را تحمل کنیم، و اگرچه گاهی هم صدایمان بالا می‌رفت، ولی انگیزه و دلیل ما برای تشکیل این فضا همین گسترش و بالا بردن سطح تحمل بود. سه واژه «همگرایی»، «پایداری» و «ایرانیان» برای ما، اگر بخواهم به زبان هندسی این فضا را تعریف کنم، می‌شود عرض و طول و ارتفاع، یعنی وجود این هر سه عامل برای ساختن یک فضا بسیار اهمیت دارد.

مسعود اسماعیلو در پاسخ به این پرسش که این اهداف مشترکی که در کارپایه همپا به آنها اشاره شده است کدامند، گفت: خود همگرایی پایدار ایرانیان یکی از اهداف مهم این جمع است. ما می‌خواهیم این فضا را به عنوان ثمره کار خود در اختیار مردم و نیروهای سیاسی ایران بگذاریم. ما در جستجوی دلایل ناکامی نیروهای سیاسی (چه در قدرت و چه خارج از قدرت) هستیم و نتایج این جستجو را در سایت خود و شبکه‌های اجتماعی در اختیار همه قرار می‌دهیم. ما تازه شروع کرده‌ایم. این فضا، یک فضای باز است که هر کسی با هر اندیشه‌ای می‌تواند در آن وارد شود و با دیگران به گفتگو بپردازد. خود مردم و نیروهای مختلف هستند که باید از این فضا استفاده کنند. ما صاحب این فضا نیستیم بلکه همه مردم ایران صاحب آن هستند.

مسعود اسماعیلو در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره اهداف مشخص و سیاسی همپا توضیح داد: ما امشب در رابطه با حقوق بشر در اینجا هستیم. اهداف ما با احترام به حقوق بشر در ده مادّه در کارپایه‌ای آمده که در سایت ما منتشر شده و احترام به حقوق بشر، احترام به محیط زیست، و احترام به انسان از مبانی آن است. ما با همگرایی پایدار ایرانیان به دنبال آینده‌ای هستیم که در آن حق و حقوق و حرمت انسان در آن ارزش داشته باشد. در اینجا به دلیل کمی وقت نمی‌توان درباره این ده مادّه صحبت کرد ولی در دسترس است و می‌‌توان آنها را خواند.

 گفتگو با مسعود اسماعیلو:

 

پس از این گفتگو، فیلم مستند کوتاه درباره «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران- برلن» به نمایش در آمد.

فیلم مستند درباره جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران – برلن:

 

خانم پری رفیع و آقای محمود رفیع پس از فیلم سخنانی ایراد کردند که متن کامل آنها در سایت همپا www.hampairan.net در دسترس است.

گزارشی کوتاه از برنامه و اهدای لوح قدردانی و سپاس به رفیع ها و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران:

 

———————————————————————–

*مسعود اسماعیلو، پروین کشاورز، حمید عمرانی، آرش برومند و فردین فولادی اعضای مؤسس همگرایی پایدار ایرانیان (همپا) هستند. همپا بنا به سرشت کارپایه و روش خود از پشتیبانی و همکاری ایرانیان غیرعضو نیز بهره بسیار می‌برد.

 

Share
This entry was posted in مقاله. Bookmark the permalink.

Comments are closed.